#INFORMATIE door Ivo Elfrink - Het IOC organiseert niet daadwerkelijk zelf Olympische Spelen, maar laat dat over aan de lokale organisatie van het land dat gastheer is van de Spelen (Local Organising Committee Olympic Games). En toch vangt en verdeelt het IOC vele miljarden US dollars (onderstaande cijfers over een olympiade van 4 jaar).
Het IOC is een marketingmachine die zijn weerga niet kent
Het IOC is een marketingmachine zoals ook de grote internationale voetbalbonden dat zijn. Het principe is “verdeel, controleer en heers”. Het IOC is de initiator en bewaker van de lange termijn partnerships met grote merken en tv zenders. De miljarden die dat oplevert vloeien terug naar de zogenaamde Olympic Movement: landenorganisaties, sportbonden en federaties. Of worden besteed aan sportontwikkeling (zeker ook in landen waar sport minder ontwikkeld is, via het Olympic Solidarity Programme) en bewaking van het Olympische gedachtengoed. Dit laatste geeft het IOC de speelruimte om geld uit te geven naar eigen inzicht “zonder verantwoording”.
Waar komen de miljarden vandaan?
5 tot 7 miljard US$ - ongeveer driekwart van de inkomsten - worden gerealiseerd door verkoop van de TV rechten aan de zgn. broadcast partners. De Spelen worden in meer dan 200 landen uitgezonden. De beelden die aan deze rechten ten grondslag liggen worden overigens niet geschoten door de zenders, maar door een speciaal door het IOC opgerichte dienst, Olympic Broadcast Services. Uiteraard om maximale controle te hebben over kwaliteit en inhoud van de registratie en distributie. Ongeveer de helft van de “broadcast fees” zijn voor rechten voor USA en Canada (ongeveer 2 miljard US$). Dan volgt Europa (ongeveer 1 miljard US$) en dan Azië.
1 tot 1,5 miljard US$ - ongeveer één vijfde - wordt gerealiseerd via het TOP programma. Dit zijn de 14 grote merken die zich als sponsor van de Spelen mogen afficheren. Denk aan Coca Cola (al sponsor sinds de Spelen van 1928 in Amsterdam), Samsung, Toyota.
Het overige deel komt van official suppliers en producten/diensten waarvoor het IOC een licentie verleend. De Olympische Global Licensing Strategy is erop gebaseerd om het “merk” Olympische Spelen zo veel mogelijk te versterken.
Daarnaast heeft het IOC zeer grote controle over de inkomsten die de organisatoren van de Spelen realiseren. Denk aan de locale sponsorships die Tokyo aangaat, de ticket opbrengsten en merchandising.
Waar gaan de miljarden naar toe?
Het overgrote deel - 90% - van de IOC uitgaven vloeien direct of indirect terug naar de sport.
Er gaat geld naar de nationale Olympische Comités van de 200+ aangesloten landen. In Nederland is dat NOC*NSF. Zij krijgen dat geld om nationale atleten en programma’s te ondersteunen. Rondom de Spelen van Rio is ruim 500 miljoen US$ uitgekeerd. Indirecte financiële support is er nog doordat het IOC overnachtingen in het Olympisch dorp beschikbaar stelt en (vlieg)reizen subsidieert/betaalt.
Maar ook naar internationale bonden (denk bijvoorbeeld aan de UCI of de ISU) om hun sport mondiaal te promoten en ontwikkelen. Rondom de Spelen van Rio is 500 miljoen US$ uitgekeerd aan internationale bonden van zomersporten.
Daarnaast ontvangt het locale organisatie comité een heleboel centjes – Rio ontving 1,5 miljard US$ - voor het organiseren van de Spelen.
En er gaat geld naar de Olympic Movement en andere organisaties die sporten ontwikkelen en naar allerlei eigen IOC activiteiten.
Het IOC gaat er prat op dat uit haar begroting elke dag (!) 3,4 miljoen US$ ten gunste komt aan atleten en de sport. Aanvullend is 500 miljoen US$ de afgelopen 4 jaar besteedt aan het Olympic Solidarity programma.
De resterende 10% gaat naar sport-ontwikkel activiteiten van het IOC zelf en de dagelijkse operatie (kantoor, personeel, organisatie etc.).
De post is geschreven door Ivo Elfrink. Ook profiteren van zijn kennis en ervaring, neem contact op met 06-54312640 / ivo@grupposportivo.nl
Comments